...avagy bőséges aszfaltkoptatás Gerecse 50 helyett Sokáig a Gerecse 50 volt beírva erre a napra a túranaptárba, aztán a Cartographia kupa okán mégis Szendrőt vettem célba - azzal a könnyítéssel, hogy nem Budapestről, csak Szuhakállóból kellett a rajtba eljutnom. Reggel 8 előtt nem sokkal érkezem, az iskolaudvaron leparkolok - ez egy kedves figyelmesség úgy a résztvevők, mint a helybéliek számára: a résztvevők biztonságban tudhatják a járműveiket, a helyieknek meg nem kell kerülgetni az össze-vissza lerakott kocsikat... A nevezésnél vonalkódos/számítógépes nyilvántartás van - a csoportos, illetve kerékpáros nevezőket ráadásul külön asztaloknál fogadják, így teljesen gördülékenyen megy: nyolckor már az iskolakapun kifelé sétálva olvasom a leírást, hogy merre is kell menni...? A leírás szöveges része jó, az A4-es térképet sikerült elfogadható minőségben fénymásolni, rendezői elérhetőség (mobilszám) is van, úgyhogy remélhetőleg ezzel nem lesz gond - meg az ellátással se, hiszen igen-igen sok támogató neve, logója szerepel az itiner első oldalán. A városból kifelé aszfalton gyalogolok egészen az első EP-ig (2.6km). Itt nem időzök sokat, a szépen festett zöld háromszög jelzést követve előbb szántóföldön, később kellemes erdőben vezet az utam a zöld sáv jelzésig. Közben egy régebbi szalag (meg odébb egy másik...) megtréfál, de gyorsan visszatérek a helyes útra. Az elágazásban míves fa irányjelző táblák: irány a telekesi kápolna, ahonnan a változatosság kedvéért aszfalton gyalogolhatunk le a rudapithecus lelőhelyig, ahol egy fél Bounty az ellátmány - ennek a csomagolását aztán kilométerek múlva is megtalálom az útvonal mentén elszórva... No mindegy. A Z+ szépen levisz Szuhogyra - helyette sokan az aszfaltot választják lefelé is - én maradok a leírás szerinti útvonalon, és nem bánom meg: szép a kilátás (a sörös dobozokra festett és fákra ideiglenesen felkötözött/aggatott jelzés ötletes, csak nehogy ebből is "ottfelejtett" szemét legyen, mint itt-ott a régi szalagokból...), és az aszfaltos szakaszt is csak egyszer kell megtennem... A szuhogyi ponton elfogyasztom az ellátmányként kapott fahéjas csigát, aztán nekivágok a faluból kivezető utcának. Hogy is mondjam... Ezt a részt nem fogjuk látni országimázsról szóló reklámokban még egy jó ideig... Az aszfaltos emelkedő után az itiner szerinti jobbra helyett balra teszünk egy rövid kitérőt Csorba-kő várához. Itt szép almát kapunk ellátmányként - a rom megtekintése opcionális, persze aki Bebek-portyázik is, annak kötelező :) Még egy picuri aszfalt a már látott kápolnáig, aztán egy jó hosszú szakaszon földúton haladhatunk, a valóban príma jelzéseket követve. A növényzet változatos: szántóföld, erdő, szőlőskert, füves terület... És rengeteg virág mindenfelé... Ez valóban gyönyörű szakasz, sajnos azonban az Ördög-gát kimarad, de talán majd jövőre... A gerincen hullámzó utunk aztán véget ér, és jobbra tartva egy eléggé sáros völgybe fordul, Szalonna felé. A régi kőfejtőt megnézem ugyan, de megyek is tovább, hiszen a táv felénél sem járok, és... Mehettem volna jobb időt is eddig :) Szalonna szélén a kőtörő körül minden fehér, kőporos; még jó, hogy a ponton zacskóval kapjuk a támogatói sós ropogtatni valót :-) Ismét lakott terület, ismét aszfalt, előbb a református templomig, aminek az alapjait egy XI. századi körtemplom adja. Ez után némi leírásböngészés következik, majd a település másik temploma felé veszem az irányt. Nekem minden esetre furcsa az almazöld templom a sötétzöld tornyával és piros tetejével, de ahogy mondani szokás de gustibus non est disputandum...
A gát tetejét, majd a felénél lefelé a lépcsőt a bélyegzés után megfutom, aztán persze lassítok, mert ha itt volt ilyen "trükk", akkor a következő 1700m-es oda-vissza vajon hogyan lesz jelezve...? No, annak a jelzésével semmi probléma nem volt - a korábban is látottakhoz hasonló, szép fa irányjelző tábla mutatta, hogy merre van az arra. A ponton nagyon kedves leányzóktól kaptam a bélyegzést, aztán elindultam visszafelé - néhány korábban itt járt túrázóval ellentétben, akik nagyjából toronyirányt vettek Galvács felé... (A Tuhu térképen nincs, a TopoGuide-on viszont van járható út Csehipuszta és Galvács között.) Galvácsig ismét változatos, zömében nyílt terep, meg persze némi aszfalt a faluba befelé - amin a bélyegzés után vissza is kellett jönni... Meg még tovább, egészen a P- jelzésig. Itt egy picit dagonyás szakasz következett, igaz a tavalyi év néhány sárdagasztásával nem vette fel a versenyt, bár jól sem esett... (A Tuhu szerint ez az aszfaltos és dagonyás szakasz is kikerülhető lett volna...) Abodra egy völgyecske után szintén aszfalton be, majd a leírás szerint a piros rom (PL) jelzésre kellett volna balra letérni, ami a valóságban P+, de ezen az apróságon azért bőven túltehette magát mindenki. A ponton az egyik támogató izotóniás italporából készült folyadékkal kínáltak - saját bögrém terhére :) elfogadtam a kellemes frissítőt. A pontról vissza a "főutcára", aztán végig a falun, jobb időket látott aszfalton, egészen a jobbra tartó P\ jelzésig. Innentől már tényleg nem volt sok hátra, "csak" fel kellett kapaszkodni 60-70m szintet leküzdve az Abod és Galbács közötti vonulatra, hogy a túloldalon egy szép erdei úton leereszkedjünk a Galvácsot Szendrővel összekötő műútra... Persze, szép ez a völgy, de a párhuzamos szekérút lehet, hogy kényelmesebb lett volna... Az aszfalt után elején meredek kaptató, majd kényelmes út vezet fel a vár romjaihoz, ahol megkapom az utolsó EP bélyegzését, illetve feljegyezhetem a Bebek-portya itteni kódját. A túloldalon szép fenyőfák között ereszkedik lefelé az ösvény, majd a házak között kanyarog az út... Még átkelek az árvíz által elsodort híd romjai fölé épített ideiglenes hídon, majd rövid időre megállok a bányász emlékmű előtt, hogy aztán ismerősök biztatására némi kocogással beérjek a célba. A célban kitűző, oklevél, gyors szedelőzködés, és indulás haza, hiszen Budapestig bő 200km-es út várt még rám. A túra útvonala minden évben változik egy picit, remélem, ezt a nemes hagyományt is folytatni fogják a rendezők. A kiírásban szerepel, hogy 53.1km táv és 1050m szint - az viszont nem, hogy 3800m oda-vissza szakasz, és 17600m aszfalt... Aki tervezi ezt a túrát, az jó, ha ezt is számításba veszi... A rendezés, a leírás, a térképvázlat teljesen jó volt, ellátásra sem lehetett panasz, bár a célban ezt idő hiányában nem teszteltem :-) Korábbi teljesítések: -
|
2011. >